Sunday, June 26, 2016

Merupakan Pelajar Cemerlang Di Sekolahnya Namun Tindakannya Di Hospital Membongkar Segalanya


Merupakan Pelajar Cemerlang Di Sekolahnya Namun Tindakannya Di Hospital Telah membongkar Segalanya. Seperti yang diceritakan oleh staf sebuah hospital tersohor di utara tanahair. Farah (bukan nama sebenar), umur 15 tahun, seorang yang pelajar agak cemerlang di sekolah. Setiap tahun, dia menduduki kelas pertama dan dia antara top 10 dalam kelasnya. Siapa sangka di sebalik wajah tenangnya tersimpan satu rahsia yang sangat berat untuk dipikul.

Segala-galanya terungkai apabila dia dibawa oleh ibunya ke hospital untuk membuat permeriksaan di jabatan o&g. Dia tekad untuk buat laporan polis selepas beberapa kali aduan kepada ibunya tidak diendahkan. Pemeriksaan di hospital membuktikan yang aduannya selama ini adalah benar.

Dia memberitahu polis yang sejak umurnya 12 tahun, dia kerap dirogoI oleh abangnya sendiri di rumah.

Sedikit latar Farah. Dia anak bongsu dari 5 adik beradik. Dia tak kenal pun ayahnya siapa. Ibu beri 3 orang anaknya kepada orang lain untuk jaga.

Ibunya cuma jaga abang sulung dia dan dia sahaja dan menetap dalam satu rumah. Selain mereka, teman lelaki ibunya turut menetap bersama mereka. Ibunya bekerja sebagai cleaner, masuk kerja pagi dan balik malam.

Memang jarang-jarang sekali berada di rumah. Abang sulungnya pula tak bekerja. Dah la tak bekerja, lepas tu jadi penagih dadah pula. Abang sulungnya jarang balik rumah. Tapi bila dia balik rumah.

Farah memberitahu sejak dia berumur 12 tahun, ketika ibunya tiada di rumah, abangnya pulang. Abangnya yang seperti orang gila itu merogoI dia tanpa belas kasihan.

Dalam tempoh sebulan, kadang-kadang dia dikerjakan 2 kali, kadang-kadang 3 kali sehingga dia jadi lali. Ketika menceritakan kisahnya ini, tangan Farah bergerak-gerak. Dia berasa tidak selesa apabila staf hospital bertanyakan kisah hitam mereka.

Ibunya pula membisu. Bukan sekali anaknya itu beritahu dia tentang kejadiaan aib itu. Kini dia tampak malu dengan staf hospital. Kejadian ini dah menjadi kes polis. Bayangkan anak berumur 12 tahun dirogol abangnya sendiri selama 3 tahun.

Ini bukan kisah dongeng. Inilah antara realiti masyarakat yang ramai tak tahu. Semoga kisah ni menjadi iktibar kepada semua. Kebanyakkan kes kejadian rogoI berlaku ekoran dari kelemahan dalam sistem kekeluargaan itu sendiri.

Semoga kisah ini menjadi pengajaran kepada para ibu-bapa agar sentiasa berwaspada dan prihatin terhadap anak-anak mereka terutama anak perempuan yang sentiasa menjadi mangsa keadaan.

credit:pemburudunia.blogspot.com

Merupakan Pelajar Cemerlang Di Sekolahnya Namun Tindakannya Di Hospital Membongkar Segalanya Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Husda Liana

0 comments:

Post a Comment